onsdag 12. januar 2011

Ny symaskin

Kjøpte ny symaskin i desember, en Janome Memory 7700 OCP. Pfaffen ville ikke stramme overtråden, så jeg kunne trekke ut overtråden når jeg hadde sydd. Ikke særlig praktisk!
Den nye maskinen blei stående i eska til mellom jul og nyttår, da pakka jeg den ut og gikk gjennom tilbehøret. Så sto den der, skulle begynne med å spole og tre den da jeg ga meg første kvelden. Tenkte at det måtte jeg ha en ny dag til, og være både våken og opplagt. Vel, jeg fikk spola opp undertråd, tredde maskinen, og oppdaga at siste "krok" sto veldig kinkig til, og blei ganske frustrert over det. Den er fremdeles kinkig å komme til, litt lettere hvis man drar ned nålitrederen, men fremdeles ikke like enkel som pfaffen! Og så skal man finne ut av sømvalget! Det er ihvertfall mye dårligere enn pfaffen! Der kan man slå inn nummeret på sømmen, mens her må man lete seg fram etter hvilken sømtype det er, og deretter bla gjennom alle for å finne den du vil ha. Med andre ord: jeg er ikke helt fornøyd, men det kan komme seg. Med forrige maskin var jeg fornøyd fra første øyeblikk.
Men jeg har sydd på den, både vanlig rettsøm og sikksakk, og idag skal glidelås sys. Fikk til og med, uten vanskelighet, skifta labb på maskinen.
Og "gammelmaskinen" skal ende i husflidslaget til eget bruk dersom jeg får den reparert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar